Indian Motorcycle Forum banner

Indian Motorcycles in de oorlog

1 reading
45K views 222 replies 33 participants last post by  myershomesvcs  
#1 · (Edited)
Indian motorfietsen werden in beide wereldoorlogen gebruikt. In de Eerste Wereldoorlog was de motorfiets een experimenteel concept, samen met tanks. Indian leerde goed van deze ervaring en realiseerde zich dat overheidscontracten een lucratieve bron van inkomsten konden zijn. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, bereidde Indian zich onmiddellijk voor en bood de Scout (model 500) aan als hun primaire platform (militaire aanduiding 741). Harley bood tegelijkertijd hun WLA aan, die meer vermogen had en daarom de voorkeur genoot van de troepen. Indian reageerde met het innovatieve model 841, gebaseerd op het Chief-platform. Het bood een krachtigere motor om te concurreren met de WLA, geconfigureerd in de dwarsgeplaatste 45 graden configuratie die later beroemd werd door Moto Guzzi. De 841 had ook cardanaandrijving (net als de Harley XA). De 841's werden echter in veel kleinere aantallen geproduceerd, en toen de veteranen het burgerleven betraden, waren de meesten dan ook meer vertrouwd met de Harley WLA. Harley had dus een voorsprong in de naoorlogse concurrentie.

Harley had ook de vooruitziende blik om tijdens de oorlog meer aandacht te besteden aan hun dealernetwerk, terwijl Indian zich bijna uitsluitend concentreerde op hun oorlogsproductie (waardoor hun dealers verkommerden). Tot hun nadeel heeft Indian na de oorlog nooit geprofiteerd van hun model 841, slechts zeer weinig civiele exemplaren gemaakt en in plaats daarvan teruggekeerd naar hun vooroorlogse engineering- en marketingconcepten. Deze civiele fouten doen geen afbreuk aan de militaire dienst van Indian motorfietsen tijdens beide wereldoorlogen, waar ze met eer dienden.

#118 ·
Waarschijnlijk een van de mooiste bewaarde/gerestaureerde 741's die er zijn
View attachment 660702
Het zou gaaf zijn als Indian de nieuwe Chief in deze kleurstelling zou opknappen, met een paar bruine tassen, en deze te koop zou aanbieden...

• Like
Reactions: likodan6 and HINK
Save
#62 ·
Hoewel dit Harley WLA's zijn (je weet nu hoe je het verschil kunt zien, toch?), neem ik ze op omdat het enkele van de coolste gevechtsfoto's zijn van motoren in de Tweede Wereldoorlog, en in mijn ogen belichamen ze de gemeenschappelijke geest die we delen met Harley: in Amerika gemaakte V-motoren, die vechten voor onze geliefde natie. Dezelfde gevechtsomstandigheden, dezelfde missie, dezelfde offers. God zegene elk van deze strijders. Foto's uit de Eerste Wereldoorlog worden morgen geplaatst.

#65 ·
Tabel 1 - Indian World War Two Motorfietsen geaccepteerd door Detroit Ordnance, US Army
De onderstaande informatie is afkomstig van "Summary Report of Acceptances, Tank-Automotive Material, 1940-1945"
Gepubliceerd door Army Services Forces, Office, Chief of Ordnance-Detroit, Production Division, Requirements and Progress Branch
21 januari 1946.​
Type
Indian Model
1940
1941
1942
1943
1944
1945
Totaal
45 Cu. In. Kettingaandrijving​
45-640B​
507​
2.022​
2​
0​
0​
0​
2.531
45 Cu. In. Aandrijving met as​
841​
0​
0​
667​
333​
0​
0​
1.000
30 Cu. In. Kettingaandrijving​
741​
0​
892​
19.372​
11.731​
0​
0​
31.995
Motorfiets, Kettingaandrijving, m/zijspan​
340-B​
1.560​
105​
0​
0​
0​
0​
1.665
Motorfiets, Kettingaandrijving, m/zijspan​
344​
1.620​
1.620
Motortrikes​
WTC-18​
0​
16​
0​
0​
0​
0​
16
Totaal
2.067
3.035
20.041
12.064
1.620
0
De Indian Motorcycle Company won tijdens de Tweede Wereldoorlog drie keer de Army-Navy "E" Award.
De eerste prijs werd gewonnen in september 1943.​
Indian Motorcycle Wereldoorlog Twee Productiestatistieken: De bovenstaande tabel laat zien dat Indian tijdens de Tweede Wereldoorlog minimaal 38.827 motorfietsen heeft gebouwd. Hoewel de bovenstaande tabel geen motorfietsproductie voor 1945 laat zien, geeft één bron aan dat de fabriek 60 uur per week werkte en 400.000 vierkante meter aan productievloeroppervlak had toen de oorlog eindigde. Indian Motorcycle had hoogstwaarschijnlijk niet met motorfietsen gerelateerde contracten voor de fabriek om zoveel uren te werken. De ongebruikte productiecapaciteit zou niet verspild zijn. De cijfers in de bovenstaande tabel komen ruwweg overeen met de motorfietsproductie met andere bronnen, zoals hieronder vermeld. Veel van de Indian motorfietsen gingen naar de landen van het Verenigd Koninkrijk, met name het Model 741 dat speciaal was ontworpen voor de British Purchasing Commission.
Tussen 1940 en 1945 leverde Indian voor $24 miljoen aan motorfietsen en reserveonderdelen voor de oorlogsinspanning.

#67 ·
Dit is de 741 militaire motorfiets van mijn vriend John. John is 95. Hij zat bij de luchtmacht tijdens de Tweede Wereldoorlog. John vertelde me dat de meerderheid van de Indian-machines tijdens de oorlog aan niet-Amerikaanse geallieerde strijdkrachten werd toegewezen. De meeste Harley's werden toegewezen aan Amerikaanse troepen. Hij zegt dat dat een van de redenen is waarom terugkerende soldaten zich na de oorlog tot Harley aangetrokken voelden. Simpel gezegd: meer Amerikaanse soldaten reden tijdens de oorlog op Harley dan op Indian, en ze kochten wat ze kenden toen ze thuiskwamen.

#69 ·
Ik zou er graag bij zijn geweest: 1946, veiling van 1.000 gloednieuwe overtollige WLA's, 741's en 841's. Niets werd verkocht voor meer dan $1.000. Er gingen jaren na de oorlog geruchten dat je ongemonteerde overtollige motorfietsen voor $150 kon kopen. Ze werden opgeslagen in cosmoline. Voor zover ik weet, was dit slechts een mythe. Niemand die ik ken, heeft er een gekregen.

#140 ·
Had ik er graag bij willen zijn: 1946, het veilen van 1.000 gloednieuwe overtollige WLA's, 741's en 841's. Niets werd verkocht voor meer dan $ 1.000. Er gingen jaren na de oorlog geruchten dat je ongemonteerde overtollige motorfietsen kon kopen voor $ 150. Ze werden opgeslagen in cosmoline. Voor zover ik weet, was dit slechts een stedelijke mythe. Niemand die ik ken, heeft er een gekregen.

View attachment 660775
Een vriend van me op de middelbare school kocht 10 Harley servi-cars uit de jaren 50 die door de lokale politie werden gebruikt voor parkeermeisjes. Allemaal door de dealer onderhouden, kocht de partij van 10 voor $ 3000 in 1983... heeft ze nog steeds allemaal in een schuur op blokken en onder zeilen. Hij start ze allemaal een paar keer per jaar op en zet ze zelfs in de versnelling en laat ze draaien tot ze zonder benzine zitten, dan opnieuw zeilen, de deur op slot doen en weglopen

#71 ·
Bij het bekijken van de inventarislijsten van @markgod (bedankt!) realiseerde ik me dat ik model 640 over het hoofd had gezien. Dit was een gemilitariseerde versie van de civiele Super Scout, terwijl de 741 een speciaal militair model was, van ontwerp tot productie. Er werden slechts 2.500 mod. 640's gebouwd en geen enkele werd naar het buitenland verscheept. Ze hadden dezelfde specificaties als de 741.

You have insufficient privileges to reply here.